
Førerkort klasse‑B blir endret
EUs tre besluttende organ er nå enige om regelverket for et nytt førerkortdirektiv. Det er uten tvil en gladsak for alle norske bobileiere med klasse B førerkort, at en ny førerkortklasse, kalt B99 skal innføres.
Det innebærer at tillatt totalvekt heves fra 3 500 kg til 4 250 kg. Hvilke krav som skal gjelde for førerkortklassen er opp til medlemslandene å bestemme. De alternativene som finnes, er enten krav om minst sju timers opplæring, krav om godkjent førerprøve, eller krav om begge alternativer.
Våre svenske naboer har sittet ved forhandlingsbordet, og dette sier Per Nilsson, styreleder i Husvogns- og Campingvognbransjens Riksforbund (HRF) i en kommentar til vedtaket; — Vi er glade for at man innen EU har lyttet til våre argumenter og skaper en mulighet for å kjøre tyngre bobiler uten å måtte gjennomgå alle kravene som gjelder for lastebilsertifikat.
Har jobbet i over 20 år
Det europeiske caravanbransjeforbundet European Caravan Federation (ECF), hvor også NCB er medlem, har kjempet for en oppgradering av B‑førerkortet for campingvogner og bobiler i over 20 år. ECF hadde allerede kjempet for utvidelse av B‑førerkortet for bobiler under forhandlingene om den 3. førerkortdirektivet. På den tiden (2006) ble det kun godkjent en utvidelse av B‑førerkortet for personbil-henger-kombinasjoner opp til 4,25 tonn (B96).
Med publiseringen av Kommisjonens forslag om førerkort i juli 2023, åpnet det seg en mulighet for å påvirke EU-førerkortloven for første gang på nesten 20 år. — Og med støtte fra ECF-medlemsorganisasjonene har vi klart å oppnå de nødvendige flertallene i medlemsstatene og i Europaparlamentet gjennom enestående samarbeid. Den nye bestemmelsen for bobiler vil – mest sannsynlig – tre i kraft fra 2029, sier generalsekretær Jost Krüger i ECF.
Sikkerhetsperspektivet har vært viktig
Resultatet av trilogforhandlingene skal nå bekreftes av Rådet og Europaparlamentet før det 4. førerkortdirektivet publiseres. Etter at direktivet er publisert, har medlemslandene opptil 36 måneder på seg til å implementere direktivet i nasjonal lovgivning.
Grunnen til at tillatt totalvekt må økes, er de økte kravene som EU har stilt til produsentene når det gjelder kjøretøyenes konstruksjon og sikkerhetssystemer. For å oppfylle kravene har kjøretøyene blitt tyngre, og den nåværende grensen på 3 500 kg er ikke tilstrekkelig.
- Vår jobb fremover blir å følge opp norske myndigheter å påse at de innfører det nye førerkortdirektivet. Her må vi sammen med Virke jobbe både opp mot det politiske, men også de ulike myndighetene som blir berørt av endringene i førerkortdirektivet, sier generalsekretær Geir Holm.