Her er elbilene som kan trekke campingvogner
- Det tar vi på alvor, og understreker behovet overfor alle bilprodusenter vi har både formelle og uformelle møter med. Konsekvensen av at også elbiler får tilhengerfeste, er at det blir mye enklere å klare seg med én bil, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen. Han er vi fullt klar over at mange av foreningens medlemmer ønsker seg tilhengerfeste på sin neste elbil. — Derfor påvirker vi bilprodusentene alt vi kan, og de hører på oss, sier Frydenlund som har levert oss oversikten over aktuelle modeller og samtidig sett litt i krystallkula.
Tre aktuelle modeller
Frem til ganske nylig var Tesla X den eneste elbilen som var godkjent til å trekke tung last. Den har tilhengervekt på 2 250 kilo. Nå kommer Audi e‑tron og Mercedes Benz EQC med tilhengervekt på
1 800 kilo. Det betyr at også disse har kapasitet til å trekke ei campingvogn. Batteristørrelse, aerodynamikk og kjøremønster avgjør i stor grad rekkevidden på elbilene. Campingvogn bidrar til økt vekt og dermed høyere forbruk per mil. Vekten på vognene og den aerodynamiske utformingen er derfor utslagsgivende for rekkevidden på elbil med campingvogn. Erfaringer viser at 25 mil er realistisk kjørelengde med Tesla X med 90 kWh batteripakke.
Flere med høy batterikapasitet
Audi e‑tron og Mercedes Benz EQC leveres med batteristørrelse i samme område, og får dermed teoretisk sett også rekkevidde på 20 – 25 mil per ladning. Tesla X leveres nå også med 100 kWh batteri. Denne har potensiell rekkevidde på nærmere 30 mil med campingvogn. Utviklingen skjer raskt, og det er god grunn til å anta at det de neste årene vil komme flere modeller med høy batterikapasitet og med reelt potensial til å trekke campingvogn.
Nye Jaguar I‑Pace leveres også med 90 kWh batteri og tilhengerfeste, men her er tilhengervekten begrenset til 750 kilo. Det betyr i praksis at den ikke har kapasitet til å trekke noen av vognene som selges i det norske markedet. Men det er ikke usannsynlig at konseptvognen E.Home.Coci kan sees bak en Jaguar I‑Pace om ikke altfor lenge. Den ble lansert tidligere i år og kan bli en realitet om noen år. Vognen er liten og lett, og med trekkraft fra egne motorer kan selv den minste elbil dra nye E.Home Coco eller liknende spesialdesignene vogner for elbiler.
Tesla Model X har en smart «trailer mode», som deaktiverer enkelte førerassistansefunksjoner — som adaptiv cruisekontroll. Den har også såkalt «sway mitigation», som automatisk fordeler bremsekraft til egnede hjul dersom tilhengeren/campingvogna viser tegn til å bevege seg i feil retning.
- Det er all grunn til å tro at BMW følger opp Tesla, Audi og Mercedes-Benz når de kommer med sin helelektriske utgave av X3, kalt iX3. På litt sikt er det lite som tilsier at elbiler ikke skal ha mulighet for å trekke tilhenger. Ikke nødvendigvis som standardutstyr, men som fabrikkmontert tilleggsutstyr, sier Frydenlund.
Tilhenger påvirker rekkevidden
- Det er selvsagt allment kjent at tilhenger påvirker rekkevidden, men det handler først og fremst om kjøring med hyppig start og stopp. Det krever mye mer energi enn jevn kjøring i landeveishastighet. Dette er imidlertid uavhengig av drivlinje og drivstoff. Uansett betyr redusert rekkevidde mindre etterhvert som elbiler flest får økt utnyttbar batterikapasitet. Så hvorfor har produsentene holdt igjen så langt? Det har vi til gode å få et helt entydig svar på.
- En ting var en gammel overbevisning om at behovet ikke var der. Det har Norsk elbilforening ettertrykkelig tilbakevist. En annen ting er redusert rekkevidde, som særlig blir merkbart hvis batteripakken er liten. Det kan igjen skape et etterlatt inntrykk av elbilene som produsentene ikke ønsker.
Men igjen; med økt tilgjengelig batterikapasitet blir forskjellen til fossile trekkvogner mindre.
Ellers er det lite som tyder på at moderne elbilers komponenter ikke tåler belastningen ved normal bruk. Ikke minst har alle elbiler, i motsetning til fossilt drevne biler, fullt dreiemoment fra start.
Ikke trekk tungt
En annen sak er å avpasse bilens regenerering av bremseenergi dersom den trekker tilhenger. Her føres som kjent kinetisk energi tilbake til batteriet, som i sin tur øker rekkevidden. Med ekstra tyngde bak, kan det bli i meste laget å ta imot for drivlinja. Derfor forutsetter tilhengerfeste tekniske tilpasninger, men teknologien foreligger — og er som nevnt tatt i bruk i Tesla Model X.
- Det nevnte her betyr naturligvis at ingen, under noen omstendighet, bør prøve seg på å trekke tungt med en elbil som ikke er typegodkjent for det. Ikke bare ryker garantien dersom noe skulle skje. Det er også vanskelig å forutse hvordan bilen vil oppføre seg, sier Frydenlund.
FAKTABOKS:
Merke/modell |
Tilhenger/vogn (kg) |
|
Audi e‑tron 55 quattro |
1 800 |
|
Jaguar I‑PACE |
750 |
|
Mercedes-Benz EQC |
1 800 |
|
Tesla Model X |
2 250 |
|
Nissan e‑NV200 Evalia vare |
410 – 450 |
|
Renault Kangoo Z.E. Maxi vare |
322 – 374 |
|
Nissan e‑NV200 Evalia 5 seter |
150 |
|
Tesla 3 | 910 |